Poticneli legale și mojicii administrative la Primaria clujeană

Că premisa legislației române e reaua-voință sau chiar culpa cetățeanului contribuabil știam de multă vreme. Legile noastre sunt croite de parcă toți am fi borfași ori cel puțin ne-ar bate găndul ilegalităților și matrapazlâcurilor. Iar prevederile legate de “evidența persoanei” – buletin, adică – nu fac excepție.

Mi-am (re)verificat senzația de umilință cetățenească azi, la Primăria Cluj-Napocii, depunându-mi actele pentru preschimbarea cărții de identitate. Tevatura a început de anul trecut, dar atunci m-am mulțumit să solicit o carte de identitate provizorie, valabilă 1 an.

Legea, respectiv Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată cu modificările și completările ulterioare, prevede la art. 28 că petentul trebuie să facă dovada domiciliului sau reședinței astfel:

(1) Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul dintre urmatoarele documente:
a) acte incheiate in conditiile de validitate prevazute de legislatia romana in vigoare, privind titlul locativ;
b) declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau juridica, de primire in spatiu, insotita de unul dintre documentele prevazute la lit. a)”

Dacă ai ghinionul să fi moștenit o casă în care locuiești, dar fără să fi făcut succesiunea, deci fără certificat de moștenitor sau act de proprietate, e de preferat să mergi la un vecin și să-l rogi să te ia în gazdă, decât să te mai complici cu alte acte. Asta pentru că pe pereții Serviciului de Evidență a Persoanei de la Primăria Cluj-Napocăi scrie că, în lipsa actului de proprietate, e musai să prezinți un extras de Carte Funciară. Asta dureaza cam o zi de stat la coadă la OCPI Cluj (lucrurile merg destul de rapid, dar e aglomerație), plus încă două zile până la primirea hârtiei. Doar că, ce să vezi, la depunerea actelor, cu sentimentul unei mari izbânzi, ți se spune că hm, trebuie și o verificare în teren… Adică ceva prevăzut la alineatul 1, lit. c) al art. 28 al pomenitei OUG, dar unde nu se spune nimic de extrasul de CF – de fapt, nicăieri în document nu se menționează cartea funciară:

c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita de nota de verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta unui imobil, faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata, pentru persoana fizica ce nu poate prezenta documentele prevazute la lit. a) si b)”

Logica simplă te face să te întrebi de ce ai fost trimis după extrasul CF, când drumul legal pare mai scurt, iar consecința, cu CF ori fără, e tot aia: o vizită a sectoristului…

Mai mult, la alineatul 2 al art. 28 scrie așa:

2) Serviciul public comunitar de evidenta a persoanei pe raza caruia se afla ultimul domiciliu inscris in actul de identitate al solicitantului este obligat sa comunice la cererea cetatenilor romani, in termen de doua zile lucratoare, datele referitoare la domiciliile avute in Romania de catre persoana respectiva si orice mentiune privind starea civila, aflate in evidenta acestuia, incepand cu data de 1 ianuarie 2000.”

Mai pe șleau, exact doamnele care pretind – legal, firește – documente inutile, precum extrasul CF, au la dispoziție lista cu domiciliile tale recente. De ce n-o folosesc și presupun ca ai gânduri necurate ține de specificul și tradiția administrației naționale…

Culmea aberației este că buletin nu mi se poate face fără verificări și extras CF, dar conturile mi se pot popri, la cererea cui credeți?, daaa, a Primăriei Cluj-Napocice, dacă nu se achită impozitul pe apartamentul respectiv. Iar asta fără să mă viziteze sectoristul.

Firește că m-a apucat arțagul la chestionarea moralizatoare a uneia din doamnele funcționare ale Primăriei Cluj-Napocane: “Dar de ce nu ați făcut succesiunea? De ce n-aveți certificat de moștenitor?” Mi-a amintit de “gluma” făcută anul trecut de un domn funcționar, care mă invita, dacă n-am act de proprietate, să vin cu proprietarul decedat ca să mă ia în spațiu… Și nu l-am luat de gât, din lehamite instituțională…

Termenul de livrare a noii cărți de identitate, după ce m-o vizita sectoristul – oare cu ce să-l tratez? – ar fi de 3 săptămâni, mi s-a comunicat. Răstimp în care voi circula pe drumurile patriei – inclusiv în zone de frontieră, unde actele de identitate sunt obligatorii – fără documente, întrucât… asta e situația, mi-a transmis doamna funcționară. Așa că mă aștept să vizitez și eu niște secții de poliție, luat cu duba ca să mi se verifice informatic identitatea și locul pe lume.

Mă întreb însă, de azi de la prânz, dacă sunt un cetățean de doi bani, cum m-a făcut să mă simt Administrația națională, de ce aș da eu mai mult de doi bani pe propășirea birocratică a României? Mda, e o întrebare retorică.

2 răspunsuri to “Poticneli legale și mojicii administrative la Primaria clujeană”

  1. Tibi Farcas Says:

    Trist, foarte trist, tre atacati, reclamații

  2. vasilegogea Says:

    Vezi ce pățești dacă te numești și… Kafkuță!?
    Dincolo de glumă, însă, rămîne inexpugnabila birocrație…

Lasă un comentariu